DAGEN ZONDER VLEES
Doe mee met deze actie en eet enkele dagen geen vlees!
Je kan je ook aanmelden bij onze groep, de naam is: "Niet vegetarisch, wel bewust."
Het opzet is simpel:
40 dagen minder vlees en vis eten.
En dat met zo veel mogelijk mensen.
Om collectief stil te staan bij de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu. Omdat we met z'n allen te veel en te gemakkelijk vlees en vis consumeren en dat dit gezien de stijgende wereldbevolking niet langer houdbaar is.
DZV is een actie voor en door vleeseters. Een gezamenlijke uitdaging om te beseffen dat minder ook kan, en zo ook op langere termijn onze ecologische impact te verkleinen.
Het spel speelt zich af in de vastenperiode: van 22/2 tot 7/4. Elke vegetarische dag bespaart dan 11m2 op je ecologische voetafdruk. Meld je hierboven aan en volg je score op de voet!
Of doe mee als groep. Met je vrienden, je gezin, je klas, je collega's. Vergelijk je scores en bespaar samen zoveel mogelijk vierkante meters.
Elke dag telt. Want de grote DZV-teller rekent élke bijdrage mee. Hoeveel hectaren besparen we met z'n allen?
Schrijf je hier in: http://www.dagenzondervlees.be
Hier kan je aangeven welke dagen van de vastenperiode die vandaag begint je geen vlees at.
Kijk ook eens naar het filmpje, dan weet je hoeveel effect vlees eten heeft, hoeveel graan of soja en water... nodig is voor 1kg vlees...
Hiervoor worden dagelijks bomen gekapt om plaats te maken voor landbouwgrond.
Wil je hier graag uw steentje aan bijdragen om de ontbossing te stoppen?
Doe mee met deze actie en eet enkele dagen geen vlees!
Je kan je ook aanmelden bij onze groep, de naam is: "Niet vegetarisch, wel bewust."
Daag jezelf uit om 40 dagen minder (tot geen) vlees&vis te eten. Draag zo bij aan de collectieve besparing op onze ecologische voetafdruk!
Dagen Zonder Vlees is een campagne van Alexia Leysen (23j), studente Theaterregie aan de Toneelacademie Maastricht. In 2011 lanceerde ze via Facebook de oproep om samen met haar vegetarisch te vasten. Duizenden Vlamingen gingen de uitdaging aan.
Overtuigd van de kracht en het belang van deze specifieke actie zet ze dit jaar alles in om nog veel meer mensen te bereiken.
Met dank aan het Daronet-team voor de website, aan Malko Van Den Borre en Pieter-Jan Claessens voor het promospotje, en aan Charlotte De Somviele, Ben Spruyt en Thomas Vandelanotte voor verdere hulp. En dank aan iedereen die (online) de boodschap mee heeft verspreid!
DZV is een actie die over het algemeen niet zonder gevolgen blijft voor haar deelnemers.
Vorig jaar getuigden vele deelnemers van besef dat:
dat ze vroeger veel meer vlees aten dan ze er bij stil stonden
dat het veel gemakkelijker bleek dan verwacht om geen/minder vlees te eten
dat de vegetarische keuken heel wat te bieden heeft (velen hebben nieuwe ingrediënten en recepten ontdekt)
dat ze zich er lichamelijk en mentaal goed bij voelden (dat een goed vegetarische voedingspatroon ook echt gezond kan zijn)
dat ze hier graag verder mee willen gaan (effect op langere termijn)
We willen verbondenheid en samenhorigheid stimuleren. Verder willen we mensen helpen beter om te leren gaan met verantwoordelijkheid en het stellen en naleven van prioriteiten. Ook willen we elkaar stimuleren tot het uiten van onze emoties, opinies en onze creativiteit in woord, beeld, klank... Hierdoor werken we aan gelukkigere, sterkere mensen en een gezondere leefomgeving. www.lifa.nu
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten